PIXIT Ontwerpstudio: specialist in het vertalen van wensen in beeld en vormgeving.

PIXIT Ontwerpstudio

Problemen oplossen

Oorzaken

In Outlook (en andere mailprogramma's) staat standaard vaak de optie aan om mail op de server te bewaren. Zet deze optie altijd uit. Hoe je dat doet kun je vinden op de site van de leverancier van je mailprogramma. Die vind je makkelijk via Google

Gebruik je je mail op je smartphone of tablet, dan doe je dit via het IMAP protocol. Met het IMAP protocol bekijk je feitelijk je mail online, maar haal je het niet op.

Gebruik je je mail op meerdere apparaten, dan maken die apparaten soms hun eigen mappen aan op je mailserver. Dan heb je dus bijvoorbeeld twee mappen voor verwijderde items (prullenbak en trash) of verzonden items en sent items.

Als je mail verwijderd, verplaats het feitelijk naar de prullenbak. Dus pas als je de prullenbak leegt is je mail pas echt verwijderd van de server.

Oplossingen

  • Haal je mail op met Outlook (of een ander mailprogramma) door dit in te stellen met het pop3 protocol (dus niet met IMAP)
  • Log in op je webmail en leeg daar ALLE mappen
  • Leeg als laatste altijd je prullenbak (en ook trash, als je meerdere folders hebt)

Heb je behoefte aan een grotere mailbox, kies er dan voor om bijvoorbeeld een Gmail account aan te maken. Dit kun je gebruiken in combinatie met je eigen mailadres, door gebruik te maken van een forwarder. Wij helpen je graag om dit in te stellen.

Helaas zijn er mensen en organisaties die continue proberen te hacken in en te breken. Er kan veel geld worden verdiend aan het versturen van spam. Die pogingen lukken regelmatig en hebben tot gevolg dat jouw mailadres kan worden misbruikt voor het verzenden van spam.

Dat heeft twee grote nadelen:

Ten eerste wordt er mail verstuurd vanaf jouw adres
Ten tweede kan het misbruiken van jouw mailadres tot gevolg hebben dat jouw mailadres terecht komt op een blacklist, waardoor mail die wordt verzonden vanaf jouw domein wordt geblokkeerd door spamfilters.

Het is heel moeilijk om je mailadres of domein weer van zo'n blacklist af te krijgen!

Tips om mailproblemen/spam te voorkomen:

  • Zorg voor een up to to date virusscanner
  • Zorg voor een up to date spamfilter
  • Gebruik een sterk wachtwoord (dat is soms lastig te onthouden, maar het gebruik van makkelijk raken/te kraken wachtwoorden zorgt voor een hoop ellende!)
  • Gebruik je (zakelijke) mailadres bij voorkeur NIET om formulieren in te vullen of nieuwsbrieven aan te vragen. Maak hiervoor een hotmail of Gmailadres aan.
  • Gebruik je toch je zakelijke adres, gebruik dan NOOIT het wachtwoord van je mailaccount!!!

Als je je eigen site niet kunt zien en ook je mail niet kunt benaderen, kan het zijn dat je IPadres is geblokkeerd. Dit kan gebeuren als je per ongeluk te veel foutieve inlogpogingen hebt gedaan op je mail of je website.

Uit veiligheidsoverwegingen worden alle IPadressen waar vanaf foutieve inlogpogingen gedaan automatisch geblokkeerd. Helaas worden er namelijk 24 uur per dag vanaf de hele wereld pogingen gedaan om site en mailboxen te hacken.

Je kunt je IPadres weer door ons vrij laten geven, door ons je IPadres te mailen of sms'en. Je vindt je IPadres via deze link: http://whatismyipaddress.com/

LET OP:
Als je van ons een nieuw wachtwoord krijgt voor je mail, dan is het belangrijk dat je dit nieuwe wachtwoord op ALLE apparaten wijzigt. Anders blijft op de achtergrond je smartphone of tablet met een oud wachtwoord inlogpogingen doen en zorgt zo weer voor een nieuwe blokkade.

Als je niet kunt inloggen op je (web)mail, zorg dan in eerste instantie dat je altijd inlogt met je volledige mailadres : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Als je een foutmelding krijgt bij het instellen van je mailprogramma zorg dan dat je exact de inloggegevens gebruikt die je van ons hebt gekregen popserver : mail.domeinnaam.nl (dus niet www.domeinnaam.nl!!) smtpserver : vul hier in eerste instantie de smtp server van je internetprovider in

De meeste internet providers staan niet toe dat je je eigen smtp server gebruikt PIXIT verstrekt eenmalig een wachtwoord en wij bewaren dit niet (uit privacy overwegingen!)

Je kunt je eigen wachtwoord aanpassen via webmail.
Als je je wachtwoord niet meer weet, kan PIXIT een nieuw wachtwoord voor je genereren.

LET OP: als je je mail gebruikt op meerdere apparaten, vul dan je nieuwe wachtwoord in op al die apparaten.